PIENI RIKAS TYTTÖ-PARKA


ETUSIVU
ARVOSTELUT
ARTIKKELIT
JULKAISUT
KIRJAT
LYHYTELOKUVAT
LINKKEJÄ

Monille katsojille nimenomaan pikkutytön rooleista muistetun Mary Pickfordin ensiesiintyminen tällä saralla tapahtui niinkin myöhään kuin vuonna 1917. Tuolloin jo 24-vuotias tähti oli jo yli kahdenkymmenen elokuvan veteraani, mutta siitä huolimatta Eleanor Gatesin suosittuun näytelmään perustuvasta Pieni rikas tyttö-parka –elokuvasta muodostui suuntaa-antava teos Pickfordin myöhemmälle uralle: vaikka tähti ikääntyi, ei muutos näkynyt hänen esittämissään hahmoissa, vaan Pickford pysyi aina nuorena. Vielä kaksikymmenluvun puolivälissäkin suuri yleisö tahtoi nähdä suosikkinsa tulkitsevan niin lasten- kuin nuortenkirjoistakin tuttuja hahmoja.

Pickford esittää Gwendolyniä, yksitoistavuotissyntymäpäiviinsä valmistautuvaa rikkaan perheen ainoaa tytärtä. Vaikka kaikki hänen elämässään onkin näennäisesti kunnossa, on tyttö kovin yksinäinen. Isä on kiireinen liikemies ja äitikin pitää kaikenlaisia kutsuja tärkeämpinä kuin omaa tytärtään. Niinpä Gwendolynin ainoana seurana ovatkin palvelijat ja ankarat kotiopettajat.

"Empty hearts. Empty lives. Empty houses. Poor little rich girl."

Pickfordin suurten teosten joukkoon lukeutuva Pieni rikas tyttö-parka on koskettava kertomus vinksahtaneista perhearvoista, rahan ja sosiaalisten rientojen vaikutuksesta lapsiin. Lapsen on saatava elää lapsuutensa rakkauden ja huolenpidon keskellä olematta vain ilmaa vanhemmilleen. Teemaltaan ajaton kertomus on tyylikkäästi esitetty, eikä se sorru saarnaamaan tai syyttelemään – päinvastoin, vakavaa aihetta kevennetään hillitysti toteutetulla huumorilla, jota on ripoteltu sinne tänne. Surulliseksi elokuvan tekee se, että tällaisia Gwendolynejä on olemassa edelleenkin, eikä tilanne ollut täysin tuntematon Pickfordillekaan, vaikkakin toisella tapaa. Siinä missä Gwendolyn on maailmasta eristetty pikkutyttö, oli Pickford jo alle kymmenvuotiaana perheensä elättäjä, joten menetetystä lapsuudesta voitaneen puhua molemmissa tapauksissa. Tähti eläytyykin rooliinsa mainiosti ja kiitos hallitun puvustuksen, oivan lavastuksen ja taitavan kameran käytön hänen todellinen ikänsä on vain paikoittain selvästi nähtävissä.

Koskaan ei ole kuitenkaan liian myöhäistä muuttua, vaikka kieltämättä tällainen herätys tuleekin poikkeuksetta vasta jonkin vakavan tapahtuman myötä. Tässä elokuvassa vasta Gwendolynin ajautuminen kuoleman porteille avaa hänen vanhempiensa silmät ja saa asiat asettumaan oikeaan tärkeysjärjestykseen. Liki kaksikymmenminuuttinen hourematka, jonka aikana tyttö on jo kuolemaisillaan, on erittäin hienosti toteutettu. Hyvissä ajoin selvillä oleva lopetus voi tuntua siirappiselta, mutta se sopii kuitenkin kokonaisuuteen loogisesti. Se ei ole myöskään samalla lailla päälle liimattu kuin vaikkapa muilta osin suurenmoisessa Turvattomissa (1926).

Kun elokuva oli valmis, Pickford järkyttyi. Kaikki koomisuudet, joita hän ja käsikirjoittajauraansa aloitellut Francis Marion olivat tarinaan sijoittaneet, tuntuivat sopimattomilta ja huonoilta aivan kuten ohjaajana toiminut Maurice Tourneur oli kuvausten aikana epäillytkin. Myös elokuvan tuottanut Adolph Zukor mietti kahdesti, kannattiko elokuvaa edes julkaista – vaarana oli, että Pickfordin huolella vaalima maine voisi tärvääntyä. Lopulta kaikki kääntyi kuitenkin parhain päin ja Pieni rikas tyttö-parka oli tähden sen astisen uran suurin menestys.

THE POOR LITTLE RICH GIRL, 1917 Yhdysvallat

Tuotanto: Artcraft Pictures Corporation Ohjaus: Maurice Tourneur Käsikirjoitus: Frances Marion (Eleanor Gatesin näytelmästä) Kuvaus: Lucien N. Andriot, John van der Broek
Näyttelijät: Mary Pickford (Gwendolyn), Madlaine Traverse (hänen äitinsä), Charles Wellesley (hänen isänsä), Gladys Fairbanks (Jane), Frank McGlynn Sr. (putkimies), Emile La Croix (posetiivari), Marcia Harris (neiti Royale), Maxine Hicks (Susie May), Herbert Prior (tohtori)



© 1.11.2007 Kari Glödstaf