ALL WET


ETUSIVU
ARVOSTELUT
ARTIKKELIT
JULKAISUT
KIRJAT
LYHYTELOKUVAT
LINKKEJÄ

Hollywoodissa tehtyjen mykkäkomedioiden tuotantomäärät olivat niin valtaisat, tekijöiden määrä niin suuri ja elokuvien taso niin korkea, että tuntuu käsittämättömältä kuinka harva tuon ajan koomikoista on tänä päivänä muutakin kuin pelkkä nimi elokuvan historiassa. Neljän suuren – Chaplin, Keaton, Lloyd, Langdon – jälkeen tulee valtava joukko hauskuuttajia, joita ei tunne tänä päivänä juuri kukaan. Heillekin kyllä soisi ansaitsemansa arvostuksen, mutta niin tuskin tulee käymään.

Yksi unohdetuista on niin komediaohjaajana, gag-miehenä kuin näyttelijänäkin mainetta ja menestystä niittänyt Charley Chase, 1920-luvun lyhytkomedioiden mestari. Elokuvaoppinsa Mack Sennettin Keystone-yhtiössä saanut Chase oli menestysvuosinaan Hal Roachin komediatehtaan suurimpia nimiä, mutta niin vain äänielokuva lopetti hänenkin uransa. Jostain syystä Chase ei onnistunut luomaan menestyksekästä pitkää komediaa ja kun tähän yhdistetään ongelmat niin siviilielämässä kuin alkoholinkin kanssa, vei sydänkohtaus Charley Chasen hautaan vain 46-vuotiaana vuonna 1940.

All Wet                  All Wet

1920-luvulla rappiosta ei vielä ollut tietoakaan, vaan Chase työsti koko joukon lyhytkomedioita Leo McCareyn kanssa. Parivaljakon parhaimpiin teoksiin lukeutuva yksikelainen (joidenkin lähteiden mukaan toinenkin kela on kuvattu, mutta se on kadonnut) All Wet osoittaa, kuinka tavallisesta juna-asemalla käynnistä voi muodostua täydellinen katastrofi. Mutainen tie osoittautuu ylitsepääsemättömäksi esteeksi tässä kauttaaltaan hienossa teoksessa, jonka naurattamisen voima ei ole kadonnut vuosien saatossa mihinkään.

Ongelmat henkilöautojen kanssa olivat mykkäkomedioiden perusaineistoa ja jos totta puhutaan, niin tarinassa on paljon yhtäläisyyksiä Harold Lloydin lyhytkomedian Get Down and Get Under (1920) kanssa. Siinä tähden omistama T-Ford aiheuttaa ongelmia juuri silloin, kun hänen olisi riennettävä rakastettunsa luo amatööriteatteriin. Tarinoiden samankaltaisuus ei kuitenkaan yllätä, sillä Lloyd oli elokuvaansa tehdessään Hal Roachin alaisuudessa kuten Chasekin All Wetin aikoihin. Toiseksi, monet koomikot lainailivat estottomasti gageja toisiltaan ilman sen kummempia riitoja tai omantunnontuskia.

Vaikka tarina onkin tuttu, on se toteutettu aivan kuin tekijät olisivat oivaltaneet jutun vain hetkeä aiemmin. Sisällöltään ja gageiltaan All Wet on kekseliäs ja toimiva kokonaisuus, joka naurattaa vielä monen katselukerran jälkeenkin. Alusta loppuun kestävän hupailun vauhti ja laatu pysyy korkeana koko kymmenminuuttisen kestonsa ajan ja tutun oloinen – ehkä ennalta arvattavakin – lopetus on niin ikään tarinaan sopiva. Kaiken kaikkiaan hieno teos amerikkalaisen mykkäkomedian unohdetulta taiturilta. Mainittakoon vielä, että elokuvauraansa aloitellut Janet Gaynor vilahtaa asuntolan asukkaiden joukossa.

ALL WET, 1924 Yhdysvallat

Tuotanto: Hal Roach Studios Ohjaus: Leo McCarey Kuvaus: Len Powers
Näyttelijät: Charley Chase (Jimmie Jump), William Gillespie (toinen autoilija), Martin Wolfkeil (mekaanikko), Jack Gavin (pianonkantaja), Janet Gaynor, Martha Sleeper (asuntolan asukkaita)



© 7.6.2009 Kari Glödstaf