AU SECOURS!


ETUSIVU
ARVOSTELUT
ARTIKKELIT
JULKAISUT
KIRJAT
LYHYTELOKUVAT
LINKKEJÄ

Elokuvan alkuaikojen kiistatta suurimpana koomikkona esiintyneen Max Linderin ura alkoi lähennellä loppuaan 1920-luvun alkupuolella. Epäonnistuneen Yhdysvaltojen-visiittinsä (1921-1922) jälkeen tähti palasi kotimaahansa, mutta ura ei enää ottanut tuulta alleen. Suuren koomikon elämä ajautui jyrkkään alamäkeen päättyen itsemurhaan pariisilaisessa hotellissa pyhäinpäivän aattona 1925.

Linderin toiseksi viimeinen elokuva olisi hyvinkin saattanut jäädä huomaamattomaksi, ellei se olisi syntynyt yhteistyössä aikansa suurnimen, Abel Gancen kanssa. Kahden suuren taiturin voimannäytteenä syntynyt Au secours! on erittäin hyvää komediaa alusta loppuun ja osoittaa, että varsin toisenlaisista elokuvista muistettu Gance hallitsi tarvittaessa myös komediankin ohjaamisen.

Linderin ja Gancen kirjoittama Au secours! on juoneltaan varsin yksinkertainen, monista elokuvista tuttu kummitustarina. Linder esittää varakasta poikamiestä Maxia, joka hyväksyy miljonääriystävänsä, jaarli de Mornayn ehdottaman vedon: mikäli Max pystyy viettämään tunnin tämän kummituslinnassa pyytämättä apua, hän voittaa sievoisen summan rahaa. Max pitää vetoa helppona, mutta tunti osoittautuu yllättävän pitkäksi ajaksi.

Au secours!                  Au secours!

Alle viikossa kuvattu elokuva on teknisyyden taidonnäyte. Gance levittää katsojan nähtäväksi koko joukon erilaisia trikkejä ja kameratemppuja: salamaleikkausta, negatiivikuvaa, hidastuksia. Pääsääntöisesti ohjaajan kokeilut ovat toimivia, vaikka toisinaan tuleekin väkisin mieleen, onko Gancen päämääränä ollut kokeilla mahdollisimman monia kamerateknisiä ratkaisuja seuraavaa suurelokuvaansa Napoleonia (1927) varten. Gancen temppuilut eivät varsinaisesti haittaa, mutta ehkä vähemmälläkin olisi tullut toimeen. Itse tarinan puolella ei horjumista sen sijaan tapahdu ja elokuva tarjoaakin perinteisiä pelottelu- ja iljetysefektejä koko skaalan laajuudelta. Veikeä tunnelma pysyy hyvin yllä alusta loppuun, johon kaksikko on saanut ujutettua mukaan onnistuneen yllätyksen.

Linder irrottelee vetoa lyövän miljonäärinuorukaisen roolissa kuin viimeistä päivää ja onkin sääli, että mies, jolla olisi hyvinkin voinut olla lajityypille vielä runsaasti annettavaa, valitsi moisen ratkaisun. Tähti on elokuvan pienestä näyttelijäryhmästä selkeästi eniten esillä, mutta myös muut vakuuttavat - erityisen onnistunut on ranskalaisen elokuvan vakionimiin lukeutunut Jean Toulout viekkaan jaarli de Mornayn roolissa.

Au secours! on nopeatempoinen ja hyvin toteutettu kauhukomedia, jonka parissa viihtyy kerran jos toisenkin. Se on myös teknisesti vaikuttava teos, joskin Gance olisi voinut hieman hillitä kokeilunhaluaan. Joka tapauksessa elokuva todistaa, että toimivaa komediaa tehtiin 1920-luvulla myös Hollywoodin ulkopuolella. Pienimuotoinen, aivan liian harvoin esiin putkahtava elokuvahelmi.

AU SECOURS!, 1924 Ranska

Tuotanto: Films Abel Gance Ohjaus: Abel Gance Käsikirjoitus: Max Linder, Abel Gance Kuvaus: Émile Pierre, André-Wladimir Reybas, Georges Specht
Näyttelijät: Max Linder (Max), Jean Toulout (jaarli de Mornay), Gina Palerme (Renée)



© 30.11.2007 Kari Glödstaf