Kuubalainen mykkäelokuva lienee useimmille elokuvaharrastajille vierasta ja siksi täyspitkän La Virgen de la Caridadin (engl. The Virgin of Charity) kaltaisten nimikkeiden yhyttäminen ja näkeminen on paitsi mielenkiintoista, myös tärkeää. Tällaisten teosten kautta saamme edes hieman ymmärrystä maan elokuvahistorian perinteistä ja siihen liittyvistä tyyli- ja tehokeinoista. La Virgen de la Caridad esitettiin Pordenonen mykkäelokuvafestivaalien päätöspäivänä vuonna 2024. Elokuvan heikkolaatuinen versio on löydettävissä helposti myös netistä.
Viimeiseksi kuubalaiseksi mykkäelokuvaksi jäänyt La Virgen de la Caridad kertoo isoäitinsä kanssa maatilallaan asuvasta Yeyosta (Miguel Santos), joka on rakastunut rikkaan maanomistajan (Francisco Muñoz) tyttäreen, Trinaan (Diana Marde). Tämähän ei isälle sovi, sillä tarjolla on myös kotiin palannut, rahoillaan avoimesti leveilevä Fernández (Guillermo de la Torre), joka on päättänyt syrjäyttää Yeyon paitsi ihastuksensa rinnalta, myös ajaa tämän kotitilaltaan. Ensin mainittu on helppo tehdä, mutta jälkimmäinen tarvitsee onnistuakseen myös hieman vilunkipeliä.
Kansainvälisilläkin elokuvamarkkinoilla (Meksiko, Yhdysvallat) viihtyneen Ramón Peónin ohjaama elokuva ottaa mukaansa heti alkumetreillä. Vaikka lähtökohdat saattavatkin tuntua primitiivisiltä, hän osoittaa hallitsevansa tarinankerronnan tekniikat ja vaatimukset, eikä elokuvassa ole nähtävissä lapsuksia, joita katsoja kenties odottaa. Sanomalehden uutista koskevassa jaksossa on yhtymäkohtia Alfred Hitchcockin Vuokralaiseen (1926) ja Puhtauden lunnaisiin (1929), loppuhuipentumassa voi puolestaan nähdä viitteitä suuriin amerikkalaisiin draamoihin.
La Virgen de la Caridad ei ole mikään halpahintainen jäljitelmä, vaan siinä on aivan riittävästi paikallisväriä ja omaperäisyyttä, jotka kantavat koko elokuvan ajan. Lopun tärkeä, uskonnollisuuden mukaan liittävä juonenkäänne tuntuu jakavan kriitikoiden mielipiteet, mutta itse en näe siinä mitään tavallista moitittavampaa. Huomattavasti mielenkiintoisempana koen elokuvan herättämät ajatukset sisällissodan jälkeisen maan omistusoikeuksista, ne kun tunnutaan monissa paikoissa ratkaistavan ennemmin rahatukkoja hyväksi käyttäen kuin perinteisten perimäjärjestysten mukaisesti.
Tuotanto: B. P. P. Pictures
Ohjaus: Ramón Peón
Käsikirjoitus: Ramón Peón (Enrique Agüero Hidalgon tarinasta)
Kuvaus: Ricardo Delgado
Lavastus: Ernesto Caparrós
Maskeeraus: Sergio Miró
Puvustus: Almacenes ”La Isla de Cuba”
Näyttelijät: : Miguel Santos (Yeyo), Diana Marde (Trina), Matilde Mauri (Ritica), Francisco Muñoz (Don Pedro), Guillermo de la Torre (Fernández), Roberto Navarro (Matias), Estela Echezábal (Rufina), Laura del Rio (Catana)
Kesto: 70 min.
Ensi-ilta: 8.9.1930 / ---