Toivottavasti vielä joskus koittaa päivä, jolloin eri maiden elokuva-arkistot nostavat päivänvaloon oman maansa elokuvahistorian unohdettuja helmiä ja tuntemattomia, uudelleenarvioimista odottavia teoksia. Toistaiseksi näin ovat laajemmassa mittakaavassa tehneet Ranska ja Yhdysvallat, jotka ovat tarjonneet arkistoistaan runsaasti mannaa ja mielenkiintoisia kuriositeetteja. Erityisen innostunut olen Yhdysvalloissa julkaistusta moniosaisesta Treasures from American Film Archives -sarjasta, jonka avulla on kätevää täyttää oman elokuvatuntemuksensa aukkoja.
Yhä edelleen tapaa henkilöitä, joille mykkäelokuva edustaa naiiviutta, viattomuutta ja kaunisteltuja tarinoita. Tällaisia katsojia varten Treasures from American Film Archivesilla on tarjota kokoelma sosiaalisia oloja käsitteleviä filmejä. Näistä etukäteen mielenkiintoisimpia on yhteiskunnallisia epäkohtia useissa elokuvissaan kuvanneiden Lois Weberin ja Phillips Smalleyn yhteistyönä syntynyt Where Are My Children?, jonka polttopisteessä on ehkäisyn ja abortin hyväksikäyttö 1910-luvun newyorkilaisen porvaristoyhteisön keskuudessa.
Richard Walton (Tyrone Power Sr.) on rodunjalostusopin nimeen vannova piirisyyttäjä, jonka mukaan syntymisen arvoituksen ratkaiseminen estäisi epäedullisen aineksen leviämisen. Kuten arvata saattaa, herra Walton katsoo olevansa etuoikeutettu lapsen saantiin, mutta hänen suureksi pettymyksekseen heillä ei ole vaimonsa (Helen Riaume) kanssa jälkikasvua. Walton on hyväksynyt kohtalonsa, kunnes saa tietää, millä tavoin hänen vaimonsa on lapsettomuudesta huolehtinut.
Tositapahtumista innoituksensa saanut, Lucy Paytonin ja Franklin Hallin tarinaan pohjautuva Where Are My Children? on aina ajankohtainen teos, jonka esittämät peruskysymykset naisen oikeudesta synnyttämiseen ja oman vartalonsa hallintaan eivät ole vanhentuneet päivääkään. Kuten ei myöskään kysymykset miehen velvollisuuksista tai vanhemmuudesta yleensä. Entä kenellä on oikeus päättää syntyvyydestä vai pitäisikö sen peukaloiminen jättää kokonaan tekemättä?
Where Are My Children? on täynnä kiinnostavaa materiaalia, josta se käyttää kuitenkin korkeintaan murto-osan, eikä se pysty viemään kysymyksiään juuri lähtökohtia pidemmälle. Mustavalkoiset mielipiteet, joiden mukaan lapseton nainen on ainoastaan itsekäs, ovat pahasti vanhentuneita – tosin tässä kohtaa on hyvä muistaa, että maailma oli sodan kourissa ja sitä vasten kritiikki on jotenkin hyväksyttävissä. Itse olisin kaivannut ennemmin pohdintaa ja esimerkkejä vapaaehtoisen lapsettomuuden syistä ja seurauksista sekä eduista ja haitoista kuin kömpelöä enkelisymboliikkaa, jota liitetään jokaiseen abortin tehneeseen naiseen.
Loppujen lopuksi itse aihetta kiinnostavammaksi nousee hieno aikalaiskuvaus. Yläluokan rouvien järjestämien teekutsujen, porvareiden hienojen asuntojen avaruuden, huolella viimeisteltyjen puutarhojen ja limusiinien koreuden muodostaman näyteikkunan läpi on mukava katsella mennyttä aikakautta. Itse kerronnassakaan ei ole moittimista, joten suurimmaksi harmiksi jää materiaalin lopullinen köykäisyys sekä sen jyrkät mielipiteet. Näyttelijät suoriutuvat osistaan kelvollisesti, eikä teatraalinen ilmaisu häiritse kuin siellä täällä. Traagisen kohtalon kokeva taloudenhoitajattaren tytär (Rena Rogers) on kuin suoraa jatkumoa D. W. Griffithin melodraamoihin.
Where Are My Children? herätti epäsovinnaisen aiheensa vuoksi runsaasti ennakkoepäilyjä, eikä sensuurikaan laskenut sitä ensi yrittämältä läpi. Lopulta elokuva sallittiin Pennsylvaniaa lukuun ottamatta koko maassa ja siitä tuli valtava menestys niin kriitikoiden kuin yleisönkin taholta. Muutamien korjausten ja vähäisen siistimisen jälkeen elokuva oli valmis esitettäväksi myös muualla maailmassa ja etenkin Englannissa ja Australiassa sen menestys oli erinomainen. Jälkipolvien kannalta on erityisen harmillista, että elokuvan epävirallinen jatko-osa The Hand That Rocks the Cradle (1917) on kadonnut.
Tuotanto: Universal Film Mfg. Co.
Ohjaus: Lois Weber, Phillips Smalley
Käsikirjoitus: Lois Weber, Phillips Smalley (Lucy Paytonin ja Franklin Hallin tarinasta)
Kuvaus: Allen G. Siegler, Stephen S. Norton
Näyttelijät: Tyrone Power Sr. (piirisyyttäjä Richard Walton), Helen Riaume (rva Walton), A. D. Blake (Roger, hänen veljensä), Marie Walcamp (rva Carlo), Juan De La Cruz (tri Herman Malfit), Rena Rogers (Lillian), Cora Drew (hänen äitinsä), C. Norman Hammond (tri William Homer)