The Perfect Clown

THE PERFECT CLOWN


ETUSIVU
ARVOSTELUT
ARTIKKELIT
JULKAISUT
KIRJAT
LYHYTELOKUVAT
LINKKEJÄ

Sitä mukaa kun koomikot alkoivat siirtyä pitkiin elokuviin, niistä tuli jonkinlainen menestyksen mittari. Tämä tarkoitti että itse kunkin oli koetettava taitojaan kokoillan elokuvissa, vaikka rahkeet eivät olisi niihin riittäneetkään. Yksi epäonnistujista oli sodan jälkeen valkokankaat valloittanut Larry Semon, joka uhmasi kaikkia fysiikan lakeja ja jatkuvuuden sääntöjä vauhdikkaissa, usein päättömiltäkin tuntuvissa komedioissaan. Lyhytelokuvissa loistaneen Semonin ideat riittivät yksikelaisiin, mutta sen pidemmissä hänen rajoittuneet taitonsa tulivat harmillisen selkeästi esille. Näin käy myös The Perfect Clownissa, piakkoin tähden kuuluisimman teoksen, tekijänsä lähes vararikkoon vieneen Ihmemaa Ozin (1925) jälkeen valmistuneessa hurvittelussa.

The Perfect Clown kertoo rakastettunsa isän yhtiössä työskentelevästä Larry Laddista (Semon), joka saa työnantajaltaan käskyn viedä 10 000 dollaria sisältävän laukun pankkiin. Rahalaitoksen ovet menevät kuitenkin kiinni ennen kuin Larry ehtii perille, joten hänen ei auta kuin säilyttää summaa hallussaan yön yli. Larryn epäonneksi hän ei voi mennä maksamattoman vuokran vuoksi kotiinsa, joten hänen on piilouduttava muualle. Illan kuluessa Larry saa seurakseen hyvän ystävänsä Snowballin (G. Howe Black). Kuten arvata saattaa, yöstä tulee pitkä ja tapahtumarikas.

The Perfect Clown                  The Perfect Clown

Ihmemaa Ozista oppineena Semon ei tehnyt enää kaikkea itse, vaan kiinnitti elokuvansa ydinryhmään kaksi arvostettua tekijämiestä. Harold Lloydin kanssa työskennelleet Fred C. Newmeyer ja Thomas J. Crizer saivat tehtäväkseen ohjaamisen ja käsikirjoittamisen – oletettavasti kuitenkin siten, että tähdellä itsellään oli viimeinen sana lopputuloksen suhteen. Oletukseni perustuu siihen, että The Perfect Clown on joka osa-alueeltaan selkeästi Semonin elokuva, sen verran hänen näköiseltään ja kaltaiseltaan se vaikuttaa. Näyttelijäryhmään ei sen sijaan tullut suurempia muutoksia Dorothy Dwanin ja Oliver Hardyn jatkaessa edelleen ryhmän keskeisinä jäseninä.

The Perfect Clownin pahin ongelma on se, ettei tekijöillä ole yksinkertaisesti ollut riittävästi materiaalia lähes tunnin mittaista elokuvaa varten. Käytännössä kaikki valkokankaalla nähtävä toiminta on suoraa kierrätystä tai hyvin vähän varioitua – useimmissa paikoissa on jopa selkeästi tunnistettavissa, mistä Lloydin tai Buster Keatonin elokuvasta kulloinenkin gagi on lainattu. Lainaaminenhan oli tietysti tuohon aikaan hyvin yleistä, mutta yleensä se tehtiin niin, että kuhunkin vitsiin yritettiin edes keksiä jotain uutta. The Perfect Clownissa omaperäisyys on harvassa. Väliteksteistä huolehtinut Crizer on yrittänyt tavoitella myös plakaateissaan Lloydin elokuvien tyyliä onnistuen siinä kuitenkin vain välttävästi.

The Perfect Clown                  The Perfect Clown

Elokuvassa on silti puolensa, enkä pidä sitä lähellekään Ihmemaa Ozin kaltaisena rimanalituksena. Semonin komedioille tutut erikoisuudet ja outoudet ovat tälläkin kertaa mukana: siksi ei ole lainkaan kummallista, että rahasalkkua tiukasti varjeleva Larry putoaa keskellä yötä puusta ystävänsä auton konepellille tai että pimeän vajan valaistuun ikkunaan piirtyvän lehmän silhuettikuva tuo taikauskoisten kaverusten mieleen vanhan vihtahousun. Logiikasta viis, kunhan vauhtia ja vitsejä on riittämiin, voi Semonin kuvitella neuvoneen työryhmäänsä. Jos tällainen komediatyyli toimii, katsoja voi saada elokuvasta hyvinkin paljon irti.

The Perfect Clown ei ole elokuva, joka kannattaa esittää mykkäelokuviin varauksella suhtautuvalle ystävälle. En myöskään tarjoaisi tätä sellaiselle katsojalle, jolle Larry Semonin tyyli on entuudestaan tuntematon, sillä koomikon tuotantoa kannattaa ennemmin lähestyä hänen yksikelaistensa kautta. Mykän kauden komedioista ja niiden tekijöistä kiinnostuneen on sen sijaan enemmän kuin suotavaa tutustua tähän teokseen ja laajentaa siten näkemystä suurten koomikoiden hallitseman yleiskuvan ulkopuolelle.

THE PERFECT CLOWN, 1925 Yhdysvallat

Tuotanto: Chadwick Pictures Corporation Ohjaus: Fred C. Newmeyer Käsikirjoitus: Thomas J. Crizer Kuvaus: George Baker, Nicholas T. Barrows Tekninen toteutus: Earl Sibley Välitekstit: Thomas J. Crizer, Charlie Saxton
Näyttelijät: Larry Semon (Larry Ladd), Dorothy Dwan (Rosie, hänen rakastettunsa), Otis Harlan (hänen isänsä, pomo), Dorothy Harlan (Rosien ystävätär), Kate Price (Sally Mulligan, vuokraemäntä), Oliver Hardy (Babe Mulligan, hänen poikansa), G. Howe Black (Snowball), Tiny Sandford (poliisi), Frank Alexander (Tiny Tott)



© 19.9.2014 Kari Glödstaf