Fen dou

FEN DOU


ETUSIVU
ARVOSTELUT
ARTIKKELIT
JULKAISUT
KIRJAT
LYHYTELOKUVAT
LINKKEJÄ

Kiinalaisen mykkäelokuvan maailmanvalloitus etenee hitaasti, mutta askel askeleelta sen onnistuu saada enemmän näkyvyyttä elokuvakartalla. Reilun vuosikymmenen takaisten dvd-julkaisuiden rinnalle on tullut monia festivaaliesityksiä, jotka ovat nostaneet kiinalaisen mykkäelokuvan tähtiä ja keskeisiä tekijöitä ihmisten tietoisuuteen. Kukapa aktiivisesti aikakauden elokuvia seuraava ei tietäisi ”Shanghain Valentinoksi” nimettyä Yan Jiniä tai nuorena menehtynyttä Ruan Lingyuta?

Tuorein kiinalaistulokas on nuorista rakastavaisista ja heidän elämänkäänteistään kertova Fen dou. Ottoisänsä pieksämäksi ties monettako kertaa joutuva Yan (vasta 16-vuotias Yanyan Chen) karkaa ystäviensä Yuanin (Congmei Yuan) ja Zhengin (Junli Zheng) luo turvaan. Kun isäpuoli hakee tytön takaisin ja alkaa taas kurittaa tätä, ryntää Zheng paikalle ja he pakenevat. Löytävätkö nuoret lopulta kuitenkaan onnea vai seuraako väkivaltainen menneisyys heitä kaikkialle?

Fen dou on hienoin koskaan tehty kiinalainen Hollywood-melodraama. Ohjaaja Shi Dongshan lainailee häpeilemättömästi amerikkalaisia virkaveljiään ja luo rakkautta pursuavan teoksen, joka lumoaa yksinkertaisella kauneudellaan. Se alkaa maailmasta, jossa väkivalta on läsnä lähes kaikessa kanssakäymisessä ja hyvyys vain heikkoja varten. ”Miehellä, joka ei osaa taistella, ei ole sijaa maailmassa”, todetaan heti elokuvan alkumetreillä ja seuraavaksi ystävykset ottavatkin jo fyysisesti yhteen. Onneksi asetelmat vähitellen muuttuvat ja rakkaus voittaa pahuuden. Onpa mukaan saatu hieman ajankohtaista nationalismiakin, kun pahasti riitautuneet ystävät unohtavat hetkeksi erimielisyytensä ja käyvät rinta rinnan maahan hyökännyttä japanilaisarmeijaa vastaan.

Fen dou on kauniisti kuvattu elokuva. Ohjaaja käyttää yhtä lailla hyväkseen saksalaisen ekspressionismin komeita valaisuratkaisuja kuin Frank Borzagen Seitsemännessä taivaassa (1927) -mestariteoksen porrashissiäkin. Kiinan maaseutu tallentuu Henry Kingin ja F. W. Murnaun elokuvien veroisella tavalla ja sotajaksossa on kaikuja King Vidorin Suuresta paraatista (1925) – itse asiassa jopa niin paljon, että hetken mietin onko mukaan liitetty Vidorin kuvamateriaaliakin. Lopputulos on kaikesta huolimatta omaperäinen ja raikas, joskin elokuvan kliimaksi jää hyvästä yrityksestä huolimatta hieman laimeaksi. Pääosakolmikon näyttelemisestä ei sen sijaan löydy moitittavaa, vaan jokainen heistä tekee erittäin hyvää työtä.

Elokuvalle oli käydä huonosti, sillä se katosi vuosikymmeniksi. Hyvä niin, sillä samalla kun se on palauttanut nykykatsojan mieleen häivähdyksen kiinalaisen mykkäelokuvan menestyksen vuosista, se on myös kirkastanut ohjaajansa Dongshanin nimeä: toisen maailmansodan jälkeen suureen suosioon kotimaassaan noussut Dongshan joutui 1950-luvun alussa poliittisen kritiikin maalitauluksi ja teki lopulta itsemurhan vuonna 1955.

FEN DOU, 1932 Kiina

Tuotanto: United Photoplay Service/Lianhua Film Studio Ohjaus: Shi Dongshan Käsikirjoitus: Shi Dongshan Kuvaus: Ke Zhou
Näyttelijät: Junli Zheng (Zheng), Congmei Yuan (Yuan), Yanyan Chen (Yan)



© 24.10.2019 Kari Glödstaf