Amerikkalaisen mykkäelokuvan suuriin ohjaajiin lukeutunut Erich von Stroheim ehti toimia näyttelijänä D. W. Griffithin Kansakunnan synnyssä (1915) sekä niin sotilaallisena neuvonantajana kuin apulaisohjaajanakin, ennen kuin ennen kuin hänen pitkäaikainen haaveensa elokuvien ohjaamisen suhteen toteutui. Vaikka Stroheim oli tällä osa-alueella täysin noviisi, sai hän vakuutettua Universalin studiopäällikön Carl Laemmlen kyvyistään ja lupaamaan vielä kohtalaisen budjetinkin elokuvaansa varten. Laemmlen luottamus palkittiin, sillä Blind Husbands oli yksi valmistumisvuotensa menestyneimmistä elokuvista ja nosti kertaheitolla b-luokan westerneistä ja halvoista sarjaelokuvista siihen saakka tunnetun Universalin suurten studioiden joukkoon. Stroheim nousi niin ikään kuuluisuuteen ja hetkessä tästä periksiantamattomasta ja itseluottamusta uhkuvasta ensikertalaisesta tuli Hollywoodin kuumimpia ohjaajanimiä.
Stroheimin esikoiselokuvan tapahtumat sijoittuvat Cortina d'Ampezzoon, amerikkalaisten suosimaan lomakohteeseen Euroopassa. Sinne saapuu myös kuuluisa tohtori Robert Armstrong (Sam De Grasse) yhdessä vaimonsa Margaretin (Francelia Billington) kanssa. Heidän seuraansa lyöttäytyy piakkoin itävaltalainen luutnantti Erich von Streuben (Stroheim), todellinen sydäntensärkijä, joka kiinnittää huomionsa yksinäisyydessä riutuvaan tohtorin vaimoon ja alkaa liehitellä tätä.
Ne Stroheimin maneerit, jotka ärsyttivät suunnattomasti Hollywoodin studiopäälliköitä ja johtivat vuosikymmentä myöhemmin ohjaajan alasajoon ja uran päättymiseen, olivat olemassa jo Blind Husbandsia tehtäessä. Elokuvan tuotanto kesti huomattavasti suunniteltua kauemmin ja budjetti paisui yli kolminkertaiseksi alkuperäisestä. Jostain syystä Laemmle ei kuitenkaan jarrutellut ohjaajaansa ja kun Blind Husbands lopulta sai ensi-iltansa, oli se käytännössä ainoa Stroheimin teoksista, joka muistutti miltei täydellisesti ohjaajansa näkemyksiä. Riitaa syntyi vasta siinä vaiheessa, kun tuotantoyhtiö päätti vaihtaa alkuperäisen The Pinnacle –nimen myyvempään asuun. Stroheimin kerrotaan olleen raivona, mutta toiset tahot pitävät nimenmuutoksesta seuranneita riitoja ainoastaan Universalin mainostemppuna.
Blind Husbands on Stroheimin ensimmäinen tutkielma rakkaudettomasta avioliitosta ja samalla näpäytys amerikkalaisille pyhää instituutiota kohtaan: pelkällä vihkivalalla ei avioliitossa pitkälle pärjätä, sitä on myös muistettava vaalia päivittäin. Tarinan henkilöhahmot – kiireinen aviomies, tunteidensa ristiaallokossa kamppaileva nainen sekä ulkomaalainen liehittelijä – ovat hyvin samanlaisia, joskaan eivät yhtä monitasoisia kuin Stroheimin muutamaa vuotta myöhemmin ohjaamassa mestariteoksessa Järjettömiä naisia (1922). Periksiantamattomana ja armottomana realistina Stroheim tiesi pelisäännöt, olihan hän itse toiminut ennen elokuvauraansa oppaana eri lomakohteissa ja nähnyt, kuinka hommat siellä toimivat.
- You were created for nothing else but love – love with its longings – its ecstasies.
- You must not talk that way. I am married – and I love my husband.
- Husband? Love? How can one love alone?
Blind Husbands on kauttaaltaan onnistunut elokuva. Sen henkilökuvaus ei ole vielä yhtä pikkutarkkaa kuin mihin Stroheim parhaimmillaan pystyi, mutta reilusti keskivertoa parempaa kuitenkin. Stroheimin itsensä kirjoittama tarina on tiivis, näyttelijät erinomaisia ja lavasteryhmän luoma illuusio eurooppalaisesta lomakeskuksesta ympäröivine Alppeineen erittäin hyvin toteutettu. Blind Husbands on kestänyt aikaa hienosti ja lukeutuukin edelleen yhdeksi parhaista koskaan tehdyistä esikoiselokuvista.
Blind Husbands oli pitkään mahdollista nähdä ainoastaan vuoden 1924 uusintaleikkausversiona, joka oli parikymmentä minuuttia alkuperäistä lyhyempi. Elokuvaa ei jostain syystä palautettu koskaan alkuperäiseen muotoonsa eikä se nykyään ole enää mahdollistakaan, sillä Blind Husbandsin negatiivi tuhotui tulipalossa 1950-luvun lopulla. Itävallasta on sittemmin löytynyt amerikkalaista huomattavasti pidempi, eurooppalaiseen levitykseen muokattu versio, joka on kaikkein lähimpänä Stroheimin alkuperäistä näkemystä. Molemmat ovat tätä nykyä saatavilla myös kotiharrastajan kokoelmiin. Stroheim suunnitteli tekevänsä elokuvastaan uusintaversion 1929, äänellä varustettuna ja erilaisella loppuratkaisulla, mutta hanke kariutui Stroheimin ja Universalin välisiin ristiriitoihin.
Tuotanto: Universal
Ohjaus: Erich von Stroheim
Käsikirjoitus: Erich von Stroheim
Kuvaus: Ben F. Reynolds
Lavastus: Erich von Stroheim
Leikkaus: Frank Lawrence, Eleanor Fried
Välitekstit: Lillian Ducey
Näyttelijät: Sam De Grasse (tohtori Armstrong), Francelia Billington (rouva Armstrong), Erich von Stroheim (luutnantti von Steuben), Gibson Gowland (Silent Sepp), Fay Holderness (vamppi tarjoilijatar)