Kärlek och Journalistik

RAKKAUS JA SANOMALEHTITOIMI

Rakkautta ja journalismia


ETUSIVU
ARVOSTELUT
ARTIKKELIT
JULKAISUT
KIRJAT
LYHYTELOKUVAT
LINKKEJÄ

Luulenpa, että elokuvahistorioitsijat olisivat valmiit maksamaan paljon, että saisivat haltuunsa Mauritz Stillerin ja Victor Sjöströmin uran ensimmäisten vuosien aikana kadonneet elokuvat. Sjöströmin 30 ensimmäisestä ohjaustyöstä (1912-1916) on säilynyt vain kaksi ja Stillerin samassa ajassa tekemästä 34 elokuvasta ainoastaan viisi, minkä lisäksi yhdestä on jäljellä valokuvakokoelma. Näin ollen kummankin ohjaajan tuotanto tulee todennäköisesti jäämään alkuosan puolesta aina tuntemattomaksi.

Suurista kirjallisista filmatisoinneista muistettu Stiller teki uransa alkuaikoina paljon draamoja ja komedioita. Tunnetuin Stillerin ohjaama komedia on varmastikin Erotikon (1920), joka vaikutti valtavasti koko lajityyppiin aina Hollywoodia myöten. Huomattavasti tuntemattomampi – ja kieltämättä jonkin verran vaatimattomampi – on elokuussa 1916 ensi-iltansa saanut Rakkaus ja sanomalehtitoimi, joka on korkeasta iästään huolimatta edelleen mukavaa katsottavaa.

Tohtori Eric Bloomé (Richard Lund), tiedemies ja etelänapamantereen tutkija on palaamassa maailmalta kotiin. Kuuluisan tiedemiehen ajatukset olisivat mannaa paikalliselle lehdistölle, mutta tohtori Bloomé haluaa pysytellä kaukana toimittajista ja rentoutua iäkkään äitinsä seurassa. Tämä ei sovi kuitenkaan uutismaailman edustajille, jotka lähettävät paikalle nuoren ja etevän Hertha Weyen (Karin Molander). Hänen tarkoituksenaan on pestautua Bloomén talouteen kotiapulaiseksi ja vähitellen urkkia tältä ainekset artikkelia varten.

Kärlek och Journalistik                  Kärlek och Journalistik

Stillerin kaikki vuonna 1916 ohjaamat elokuvat pohjautuivat tanskalaisiin käsikirjoituksiin, mikä ei ole ihme, olihan Tanska vielä tuolloin yksi maailman johtavia elokuvamaita. Koska Stillerin aikaisemmista ohjaustöistä suurin osa on kadonnut, emme saa tietää mille sijalle Rakkaus ja sanomalehtitoimi yltää hänen siihen astisessa filmografiassaan. Yksittäisenä teoksena se on kuitenkin varsin vaikuttava elokuva. Kolmikelaisena siitä puuttuu luonnollisesti syvyyttä ja kerronnan eri tasoja, mutta kokonaisuudesta välittyy persoonallisuus, hienostuneisuus ja ammattitaito, joten ainakin tämän elokuvan perusteella voimme uskoa Stillerin olleen melkoinen tekijä jo tuolloin.

Aarne-herran rahoissa (1919) Sir Archieta upeasti tulkinnut ja monissa Stillerin teoksissa pääosaa esittänyt Richard Lund on hyvä valinta tohtori Bloomén rooliin jo pelkän ulkoisen olemuksen puolesta. Hänessä on tyyliä ja karismaa ja mikä tärkeintä, Lundin näytteleminen on hyvin vähäeleistä ja luontevaa. Hänen vastanäyttelijänään esiintyvän, niin ikään useissa Stillerin elokuvissa mukana olleen Karin Molanderin työskentelystäkään ei löydy moitittavaa ja kaksikon yhteistyö toimii kauttaaltaan mainiosti.

Kaksi suurta näyttelijää yhdistettynä Stillerin ammattitaitoiseen ohjaukseen nostavat lopputuloksen ehkä jopa hivenen korkeammalle kuin mihin sen aineistolla olisi edellytyksiä. Perinteisen, railakkaan slapstickin ja farssin puute saattaa olla pettymys aikakaudelle ominaiseen rajuun menoon tottuneelle katsojalle, mutta hienovaraisen ja hillityn komedian ystäville Rakkaus ja sanomalehtitoimi antaa varmasti paljon.

KÄRLEK OCH JOURNALISTIK, 1916 Ruotsi

Tuotanto: AB Svenska Biografteatern Ohjaus: Mauritz Stiller Käsikirjoitus: Harriet Bloch Kuvaus: Gustaf Boge
Näyttelijät: Richard Lund (tri Eric Bloomé), Karin Molander (Hertha Weye), Jenny Tschernichin-Larsson (valtioneuvoksetar Bloomé, Ericin äiti), Stina Berg (Stina), Gucken Cederborg (Rosika Amunds), Julius Hälsig (toimittaja)



© 27.6.2013 Kari Glödstaf