Kristuksen elämä ja teot olivat suosittuja aiheita jo aivan ensimmäisistä elokuvakokeiluista alkaen. Useasti ne olivat yksikohtauksisia teoksia, joita esitettiin sarjamuodossa ja tällaisenaan ne saavuttivatkin suurta suosiota katsojien keskuudessa. Henry C. Vincentin Edisonille ohjaama The Passion of the Oberammergau (1898) oli aiheen ensimmäisiä menestyselokuvia, toinen kuuluisa elokuva oli Alice Guy-Blachén puolituntinen La vie du Christ (1907). Kaiken kaikkiaan raamattuaiheisia elokuvia tehtiin kymmeniä, ellei jopa satoja elokuvan ensimmäisen kymmenvuotiskauden aikana.
Sidney Olcott, joka on jäänyt elokuvahistoriaan ensimmäisenä Ben-Hurin tarinan filmanneena ohjaajana (1907) alkoi työstää Kristuksen elämästä kertovaa suurelokuvaa keväällä 1912. Erityiseksi tämän tekee se, että tuotantoyhtiönä toiminut Kalem Company lähetti ohjaajan työryhmineen Palestiinaan, Raamatusta tutuille tapahtumapaikoille. Aivan kitkatta yhteistyö ei kuitenkaan sujunut, sillä varsin pian Kalemin edustajat valittivat elokuvan koituvan liian kalliiksi ja kun teos lopulta oli valmis, pitivät he sitä aivan liian pitkänä: yli tunnin mittainen From the Manger to the Cross oli aikalaisnormien mukaan melkoinen jättiläinen. Olcott kuitenkin uskoi asiaansa ja pian Kalemin johtoporraskin huomasi hänen olleen oikeassa – From the Manger to the Cross oli maailmanlaajuinen menestys, joka sai osakseen myös uskonmiesten arvostuksen.
Kuten elokuvan nimikin, "Seimestä ristille" kertoo, on kyseessä jälleen yksi variaatio Jeesuksen elämästä aina syntymästä kuolemaan. Käsikirjoittajana toiminut ja Jeesuksen äidin, Marian roolin tulkinnut Gene Gauntier on koonnut nippuun koko joukon yksittäisiä tapahtumia Raamatun sivuilta. Suurimman huomion hän on suonut Jeesuksen ihmeteoille, sen sijaan esimerkiksi opetuslasten osuus tapahtumissa on yllättävän vähäinen. Kovinkaan paljon ei Gauntier ole tuhlannut aikaa tapahtumien syventämiseen, vaan pikemminkin kokonaisuus on napakalla leikkauksella yhteen koottu sarja otoksia. Tällaisesta lähestymistavasta huolimatta elokuva toimii kelvollisesti, joskin Jeesusta lukuun ottamatta muut kertomuksen hahmot jäävätkin tyystin taka-alalle. Kuten tuohon aikaan oli tapana, on tapahtumien mahdollisia ymmärtämisvaikeuksia helpotettu selostamalla kohtaukset etukäteen.
Toteutus on tarinan suoraviivaisuudesta huolimatta varsin onnistunut, joten ei ihme, että From the Manger to the Cross kietoi aikalaisensa pauloihinsa. Siellä täällä esiintyvät historialliset epäkohdatkaan eivät häiritse, sillä Olcottin ohjaus on kauttaaltaan mallikasta ja elokuvan kohtaukset laadukkaasti toteutettuja – varsinkin ristiinnaulitsemisjaksoon on kiinnitetty erityistä huomiota. Jeesusta esittävä Robert Henderson-Bland suoriutuu roolistaan hyvin, mutta muiden näyttelijöiden työskentely on paikoin jopa liian teatraalista.
From the Manger to the Cross on mielenkiintoinen ja sympaattinen näyte elokuvan historiasta sen varhaisilta vuosilta. Turha tätä on käydä vertailemaan uusien miljoonabudjettisten näkemysten kanssa, mutta mikäli pystyy katsomaan elokuvaa avarakatseisesti, on From the Manger to the Cross miltei sadan vuoden iästään huolimatta kelpo katsottavaa kaikille aiheesta kiinnostuneille.
Tuotanto: Kalem Company
Ohjaus: Sidney Olcott
Käsikirjoitus: Gene Gauntier
Kuvaus: George G. Hollister
Lavastus: Henry Allen Farnham
Näyttelijät: Robert Henderson-Bland (Jeesus), Percy Dyer (Jeesus lapsena), Gene Gauntier (Maria), Alice Hollister (Maria Magdalena), Samuel Morgan (Pontius Pilatus), Robert G. Vignola (Juudas), Sidney Olcott (sokea mies), Sidney Baber (Lasarus)