O Táxi No. 9297

O TÁXI NO. 9297


ETUSIVU
ARVOSTELUT
ARTIKKELIT
JULKAISUT
KIRJAT
LYHYTELOKUVAT
LINKKEJÄ

Portugalilainen mykkäelokuva tuntuu elävän vahvaa nousukautta, vai miten muuten on selitettävissä maan elokuva-arkiston lähivuosina laskemien julkaisujen lukumäärää? Kun maan elokuvatuotanto makasi vielä tuoreimpien kotiformaattien läpimurron aikaan holveissaan, on keräilijöitä sittemmin hemmoteltu monilla ennestään tuntemattomilla nimikkeillä. Yksi näistä on aikansa suosituimman rikosreportterin, Reinaldo Ferreiran (1897-1935) tositapahtumien pohjalta käsikirjoittama ja ohjaama O Táxi No. 9297 (”Taksi nro 9297”).

Elokuva alkaa sähköisesti, eikä aikaakaan, kun nuori vaudevillenäyttelijätär löydetään murhattuna. Murhaajasta näytetään vain jalat tämän hypätessä murhapaikkana toimineesta taksista ulos, eikä sen jälkeen tapahtuneesta saada minkäänlaista johtolankaa. Kun isovanhempiensa kotimaahan vierailulle saapuva amerikkalaisluutnantti ottaa tapahtuneen tutkittavakseen, alkaa koko rikosvyyhti pikkuhiljaa ratketa. Yllätyksekseen luutnantti tosin huomaa, että kaupungissa on tehty vastaavanlainen murha myös kymmenen vuotta aiemmin ja sekin on jäänyt selvittämättä.

O Táxi No. 9297                  O Táxi No. 9297

O Táxi No. 9297 ei ole kenties juoneltaan kaikkein omaperäisin, mutta Ferreira tietää jo ammattinsa perusteella, kuinka katsoja saadaan koukkuun. Alkukohtaukset ovat tiiviitä ja murha sen verran onnistuneesti esitetty, että elokuvaan on käytännössä mahdotonta olla ihastumatta. Tunnelma vain kasvaa tapahtumien siirtyessä rikkaan miljonäärin kartanoon, joka vilisee monenlaisia joutenolijoita omine tarkoitusperineen. Ensimmäiset parikymmentä minuuttia antavatkin odottaa elokuvalta todella paljon.

Alkuinnostus laantuu kuitenkin pian ja jo ennen ensimmäisen tunnin täyttymistä on alun euforia pyyhkiytynyt täysin mielestä. Ferreira ei ole elokuvaohjaaja ja se näkyy nopeasti lähes kaikessa, mitä valkokankaalla nähdään. Näyttelijöiden työskentely on puisevaa, välitekstit pitkiä ja selitteleviä ja lisäksi niitä on todella paljon. Kerrontakaan ei ole parasta mahdollista, sillä tällaisten tarinoiden tulisi olla jänteviä, mitä kaksituntinen O Táxi No. 9297 ei millään tapaa ole. Jokainen osa-alue olisi kaivannut tiivistämistä, nyt elokuvasta tulee katsojalle melkoinen vuori kiivettäväksi. Viimeinen puolituntinen käytetään rikoksen selvittämiseen, mikä sekin on mielestäni silkkaa liioittelua.

O Táxi No. 9297 on elokuvana vaatimaton, mutta saattaa hyvinkin kiinnostaa vanhojen rikoselokuvien ystäviä. Täytenä ajanhukkana sitä ei kuitenkaan pidä pitää, onhan portugalilaisen mykkäelokuvan tarjonnassa vielä sen verran isoja aukkoja, että jokaiseen Cinemateca Portuguesan julkaisuun on syytä suhtautua mielenkiinnolla – näkemättä kun ei pidä koskaan luoda mielipiteitä.

O TÁXI NO. 9297, 1927 Portugali

Tuotanto: Reporter X Film Ohjaus: Reinaldo Ferreira Käsikirjoitus: Reinaldo Ferreira Kuvaus: J. Alves Barbosa
Näyttelijät: Maria Emília Castelo Branco (Raquel de Monteverde), Alves da Costa (luutnantti Hair), Alexandre Amores (Arsénio de Castro), Alberto Miranda (Horácio de Azevedo), Manuel Silva (D. Alfonso), Adriano Guimarães (D. Álvaro), Fernanda Alves da Costa (Eva)



© 26.9.2020 Kari Glödstaf