QUI?


ETUSIVU
ARVOSTELUT
ARTIKKELIT
JULKAISUT
KIRJAT
LYHYTELOKUVAT
LINKKEJÄ

Ranskalaisen Léonc Perret’n lähes 300 nimikettä kattavasta filmografiasta on säilynyt vain murto-osa ja siitäkin ainoastaan kourallinen on onnistuttu restauroimaan esityskuntoon. Valitettavasti Perret’n elokuvia ei ole juurikaan julkaistu, vaan hänestä kiinnostuneen on joko vierailtava festivaaleilla, kahlattava läpi netin tarjontaa tai löydettävä haluamansa arkistojen listoilta. Eniten Perret’n elokuvia on saatavilla ranskalaisen Gaumont-Pathé Archives’n kautta, mutta sivusto vaatii rekisteröitymisen mahdollisine perusteluineen ja samalla myös rahtusen kielitaitoa, sillä näistä elokuvista vain ani harva sisältää mitään muuta kuin ranskankielisen tekstityksen.

Gaumont-Pathén kaltainen sivusto mahdollistaa moninaisten elokuvien katsomisen ja avaa aivan uudenlaisen ikkunan ranskalaisen elokuvan historiaan. Perret’n lisäksi arkiston kautta voi ihailla monia jo unohduksiin painuneita tekijöitä ja nimikkeitä, joista tullaan tuskin enää koskaan kuulemaan sen enempää. Tähän luokkaan lasken myös Perret’n vuonna 1916 ohjaaman rikoselokuvan Qui? (”Kuka?”), joka on varsin mielenkiintoinen teos ja kelpo lisä hänen tuotantonsa joukkoon, mutta samalla aivan liian pienimuotoinen elokuva saadakseen julkaisuun oikeuttavaa kiinnostusta osakseen.

Qui? on tunnin mittainen rikosmysteeri, joka alkaa, kun nuori nainen löydetään puukotettuna kotoaan. Rikostutkijat ovat ymmällään, koska asunnon ovi on lukittu sisäpuolelta aina turvaketjua myöten, eikä kukaan ole päässyt asuntoon ikkunankaan kautta, siitä pitää ikkunaa peittävä raskas suojaristikko huolen. Tutkimukset vievät poliiseja joka suuntaan, mutta tuloksetta – kunnes eräs heistä sattuu vilkaisemaan kadulle juuri sopivaan aikaan.

Qui? on näppärästi rakennettu pienen piirin elokuva, joka ei juuri rönsyile kertomuksessaan, vaan tarraa katsojaansa välittömästi kiinni ja nostaa mielenkiinnon heti korkealle. Tyylikkäästi pukeutuvien ja hanakasti tupakoivien herrasmiesetsivien tutkintamenetelmiä on mukava seurata ja katsoja huomaa pian itsekin miettivänsä, kuinka murha on ollut edes mahdollinen. Juuri kun katsoja alkaa miettiä, kuinka etsivät voivat ylipäätään löytää syyllistä, tapahtumaketju ratkeaa tavalla, joka tuntuu turhan helpolta ja hätäillyltä. Perret on saattanut hyvinkin pitää ratkaisun pitkittämistä turhana, mutta uskon että elokuva olisi miellyttänyt kaikkia vieläkin enemmän, mikäli loppuhuipentumaa olisi pohjustettu hieman pidemmälle.

Elokuvan tekijäryhmästä ei ole saatavilla tietoa. Yleisilmeeltään se on taattua ranskalaista laatua: lavasteet ovat ajan hengen mukaisia ja vaikka tapahtumat käydäänkin vielä kuvan etualalla ja pääosin sen keskellä, osoittavat muutamat koreat ulkokuvat kuvaajan hallinneen välineensä moitteetta. Näyttelijäryhmästä esitellään vain pienessä sivuroolissa esiintyvä René Cresté, joka on saavuttanut kansainvälistä tunnettuutta esiintymällä Louis Feuilladen Judexin (1917) nimiosassa ja Tih Minhin (1918) tutkimusmatkailija Jacques d’Athysin roolissa. Itseäni moinen ainakin harmittaa, sillä etenkin rikostutkija Pichardia esittävä henkilö suoriutuu roolistaan erityismaininnan arvoisesti.

QUI?, 1916 Ranska

Tuotanto: Société des Établissements L. Gaumont Ohjaus: Léonce Perret
Näyttelijät: René Cresté (René Laporte)



© 11.4.2021 Kari Glödstaf