Jokaisella elokuvalla on aikansa ja paikkansa ja jokaisella elokuvalla on vähättelijänsä ja ihailijansa. Tämä tuntuu korostuvan erityisesti festivaaleilla, joissa elokuvat jakavat ainakin omasta mielestäni mielipiteitä normaalia kärkkäämmin. Valtava katselumäärä näkyy arvosteluissa: se, mikä normaalisti olisi keskinkertaista höttöä, on helppo manata alimpaan kastiin ja se, jossa on edes vähän yritystä, saattaa saada paremmat arvostelut kuin mitä oikeastaan ansaitsisi. Mykkäkaudella lähes koko uransa tehneen, nykyään lähes täydellisen tuntemattoman Harry Garsonin uran alkupään teos, vuonna 1920 valmistunut For the Soul of Rafael lukeutuu ensimmäiseen ryhmään.
For the Soul of Rafael kertoo nuoresta Martasta (Clara Kimball Young), joka rakastuu amerikkalaiseen cowboyhin (J. Frank Guendon). Suhde ei kuitenkaan kestä, sillä Martan holhooja haluaa tämän menevän naimisiin huikentelevan poikansa, Rafaelin (Bertram Grassby), kanssa. Pian häiden jälkeen selviää, että Rafaelilla on lapsi erään toisen naisen kanssa. Martan suhtautuminen avioliittoonsa ja -mieheensä muuttuu täysin. Vähän ajan kuluttua hänen elämänsä sekoittuu entisestään, kun hänen entinen rakkaansa palaa maisemiin. Samaan aikaan myös Rafael alkaa katsoa uusia valloituksia. Eikä tilannetta selkiytä paikalle saapunut salaperäinen uskonmies, joka ei lopulta ole lähelläkään sitä, mitä uskottelee olevansa.
Elokuvan perusjuoni on yksinkertainen, mutta sinne tänne risteilevät käänteet tekevät siitä hämmentävän. Asiaa korostetaan turhan nokkelilla väliteksteillä, jotka eivät osu maaliin kuin satunnaisesti. Pääosaa esittävä Young on tahollaan hyvä, mutta suurin osa keskeisistä näyttelijöistä jää kauas toivotusta. Eniten eksyksissä on täydellisen karismaton Glendon ja Martan holhoojaa esittävä Eugenie Besserer elehtii roolissaan turhan vanhanaikaisesti.
For the Soul of Rafael oli valittu Pordenonen vuoden 2024 ohjelmistoon lavastaja Ben Carrén vuoksi, eikä elokuvassa olekaan ulkoasun suhteen moittimista – olkoonkin, että elokuvan esitelleet tahot totesivat onnistuneesti, kuinka Carré loi studioille maailman, jollaiseksi sen kuvittelimme, eikä sellaiseksi, jollainen se oikeasti oli. Kuvaajana toiminut Arthur Edeson on myös tehnyt työnsä huolella. Aivan täydestä mitättömyydestä ei siis tämän elokuvan kohdalla ole kysymys, vaan ennemminkin hukatusta mahdollisuudesta, jonka osaava ohjaaja olisi varmasti luotsannut kunniakkaampaan loppuun.
Tuotanto: Garson Studios Inc.
Ohjaus: Harry Garson
Käsikirjoitus: Dorothy Yost (Marah Ellis Ryanin romaanista)
Kuvaus: Arthur Edeson
Lavastus: Ben Carré
Näyttelijät: Clara Kimball Young (Marta Raquel Estevan), Bertram Grassby (Rafael Artega), Eugenie Besserer (hänen äitinsä), Juan de la Cruz (El Capitan), J. Frank Glendon (Keith Bryton), Ruth King (Ana Mendez), Helene Sullivan (Angela Bryton), Paula Merritt (Polonia)
Kesto: 77 min.
Ensi-ilta: 21.4.1920 / ---