Malogoszczin taistelukentällä on hiljaista. Vain yksi sotilas on selvinnyt verilöylystä ja hänkin pahoin loukkaantuneena. Kuin ihmeen kaupalla hänen onnistuu päästä pois ruumiskasojen luota, mutta epäonnekseen hänen tiensä vie kylään, jonka asukkaat suhtautuvat muukalaiseen vihamielisesti. Lopulta muuan nuori nainen tarjoaa haavoittuneelle turvapaikan, vaikka tietääkin vaarantavansa siten oman henkensä.
Elokuvat ovat paitsi erinomainen matka valmistumisaikaansa, myös paljon pidemmälle. Niiden avulla on mahdollista tutustua nyt jo vaiettuihin tai väheksyttyihin aiheisiin tai tapahtumiin, kuten vaikkapa Puolassa tapahtuneeseen kansannousuun vuonna 1863, jossa punaisten ja valkoisten joukot kannattivat maan itsenäistymistä. Aihetta on käsitelty maan taiteessa useaan otteeseen ja monelta eri kantilta, elokuvateollisuus otti sen hyppysiinsä ensimmäisen kerran neljä vuotta itsenäistymisen jälkeen.
Puolalaisen elokuvan ensimmäisiin merkittäviin ohjaajiin lukeutuvan Edward Puchalskin teos ei pohjaudu suoraan historialliseen faktaan, vaan se lähestyy aihettaan Stefan Zeromskin vuonna 1912 kirjoittaman, valtavaa suosiota nauttineen romaanin pohjalta. Asiantuntijoiden mukaan Puchalski on pitäytynyt melko tarkkaan lähdemateriaalissaan, eikä ole lisännyt elokuvaansa liian isänmaallisia juonenkäänteitä, kuten joissain puolalaisissa tuotannoissa oli tuohon aikaan tapana. Elokuvaan on siis helppo tutustua sellaisenkin katsojan, jolle propagandatuotannot ovat kuin punainen vaate härälle.
Rok 1863 (engl. Year 1863) on erikoinen sotaelokuva, sillä siinä ei itse sotatapahtumia näytetä juuri lainkaan – tällä saralla se tuo mieleen John Fordin ohjaaman, Amerikan itsenäisyyssotaan sijoittuvan Etäiset rummut (1939). Pääpaino on taistelusta selvinneen herttua Odrowazin selviytymisessä ja kotirintaman jännitteissä. Venäläisten läsnäolo, maanmiehensä pettävien kyläläisten tuoma uhka, kapinallisten jatkuva kiinnijäämisen pelko: keneen voi luottaa ja keneen ei? Samalla se on myös rakkauselokuva, haavoittuneen Odrowazin ja häntä hoitavan Salomean tarina, jossa ei ole voittajia, vaikka sodan päättyessä olisi jäänyt henkiin. Mielenkiintoisena yksityiskohtana mainittakoon, että jo tuolloin sensorit kieltäytyivät esittämästä esiaviollista suhdetta ja sen seurauksia, mutta brutaali väkivalta teloituksineen läpäisi seulan vaivatta.
Rok 1863 ei ole lähellekään niin alkeellinen elokuva kuin voisi luulla. Pitkän linjan veteraanina Puchalski osaa kerronnan säännöt ja tietää, milloin kuvastoa sopii rikastuttaa erilaisilla tehosteilla. Kestoa elokuvalla on sen sijaan liikaa, sillä tunnin jälkeen ote alkaa löystyä, eikä hahmojen lopullisten kohtaloiden ratkomisessa ole enää samanlaista jännitettä kuin niitä luodessa. Näyttelijöistä mainittakoon Odrowazia esittävä Ryszard Sobiszewski, jonka eläytymistä kuoleman porteilla kulkevaan sotilaaseen ei voi kuin ihailla.
Ohjaus: Edward Puchalski
Käsikirjoitus: Edward Puchalski (Stefan Zeromskin romaanista)
Kuvaus: Albert Wywerka
Näyttelijät: Ryszard Sobiszewski (herttua Jozef Odrowaz), Marja Hryniewiczowna (Salomea Brynicka), Kazimierz Lasocki (Szczepan), Henryk Rydzewski (upseeri), Stanislawa Chrzanowska (herttuatar Odrowaz), Antoni Bednarczyk (hra Rudecki), Helena Marcello-Palinska (rva Rudecki), Stanislaw Hryniewicz (Antoni Brynicki)