1910-luvun menestyneimpiin naisohjaajiin lukeutuneen Lois Weberin ura oli vastoinkäymisten sävyttämä ja etenkin 1920-luvulla hänen suosionsa hiipui rajusti. Osasyynä oli varmastikin elokuva-alan lähes täydellinen siirtyminen miesten hallintaan, mutta valitettavan vahva panos oli myös Weberin mieltymyksissä vanhanaikaiseksi koettuihin moraliteetteihin ja painokkaaseen alleviivaavuuteen. Tyyli, joka oli suosittu vielä maailmansodan aikoihin, työnsi hänet lopullisesti syrjään. Ei Weber suinkaan ainoa ollut, vastaavanlaisen kohtalon ja osittain samoista syistä koki myös hänen takavuosien kilpakumppaninsa D. W. Griffith – sillä erotuksella tosin, että Griffithin nimi säilyi ihmisten mielissä Weberiä pidempään.
Weberin urasta ja erityisesti hänen viimeisestä vuosikymmenestään on säilynyt harmillisen vähän – kymmenestä viimeisestä ohjaustyöstä vain neljä kokonaisuudessaan ja neljä fragmenttina, kahden ollessa tyystin kadoksissa. Meidän onneksemme Weberin säilyneitä nimikkeitä on julkaistu kiitettävästi ja monet takavuosina heikosti saatavilla olevista elokuvista on restauroitu hienoon esityskuntoon. Niin myös Weberin viimeisenä tunnettuna elokuvana pidetty Rakkauden suuri arvoitus, joka koki uuden tulemisen Il Cinema Ritrovato -festivaalilla vuonna 2017 ja jonka Kino Lorber julkaisi katalogissaan vuonna 2021.
Rakkauden suuri arvoitus kertoo pikkukaupungin kohukaunottaresta, Luena ”Egypt” Hagenista (Billie Dove), jonka elämä täyttyy jokapäiväisistä huvituksista. Menneiden vuosikymmenten moraliteetit ja tapakasvatukset eivät häntä hetkauta, vaikka kotikaupungin seurakunnasta lohtua hakeva äiti (Edith Yorke) häntä kovisteleekin. Kaikki muuttuu, kun Luena jää kiinni poliisin kieltolakiratsiassa ja joutuu selliin. Sieltä hänet vapauttaa seurakunnan pastori (Raymond Bloomer), jonka ystävällisyys ja rauhallisuus liikuttavat jotain Luenan sisimmässä.
Rakkauden suuri arvoitus osuus ajallisesti kiinnostavaan kohtaan. 1920-luvun flapperbuumi ei ollut tarttunut elokuviin vielä täydellä vimmallaan, joten Weberillä oli tuolloin vielä tuoreeksi koettua sanottavaa aiheeseen – kuten vaikkapa se, ettei elämän perustaminen pelkälle juhlimiselle ole pidemmän päälle järkevää saati kannattavaa, vaan se vie itse kunkin lopulta turmioon. Samalla hän haluaa myös osoittaa, ettei vanhempien sukupolvien ahdasmielisyys, ylenpalttinen nuorison paheksunta ja sormella osoittaminen ainakaan paranna sukupolvien välisiä näkemyseroja, vaan pikemminkin kasvattaa niitä. Tulevina vuosina näitä molempia seikkoja tultiin painottamaan kyllästymiseen asti ja juhlivien nuorten kuvaukset täyttivät valkokankaat lukuisia kertoja.
Nämä tulevien vuosien kertomukset peittoavat kuitenkin Weberin näkemykset mennen tullen. Rakkauden suuri arvoitus raapaisee aihettaan onnistuneesti vain ajoittain, suurimman osan ollessa juuri sitä mitä Lois Weberiltä sopii odottaakin: sormenheristelyä joka suuntaan. Juonenkäänteet ovat liian ennalta-arvattavia, hahmot yksiulotteisia ja turhan korostetun – joskin elokuvamaailmalle hyvin tyypillisen – rakkaustarinan nyanssit häiritsevän itsestään selviä. Niinpä kokonaisuus jää pelkäksi kuriositeetiksi ja mykkäelokuviin tottumattomille myös osoitukseksi niiden vanhanaikaisuudesta ja pitkäveteisyydestä.
Tuotanto: Universal
Ohjaus: Lois Weber
Käsikirjoitus: Lois Weber (Ernest Pascalin tarinasta)
Kuvaus: Benjamin H. Cline
Leikkaus: Maurice Pivar, Thomas Pratt
Näyttelijät: Billie Dove (Luena ”Egypt” Hagen), Huntley Gordon (Ray Sturgis), Raymond Bloomer (pastori Norman Lodge), Nora Cecil (hänen äitinsä), Peggy Montgomery (Margaret Todd), Will Gregory (eversti Emory Todd), Helen Gilmore (rva Todd), Edith Yorke (rva Hagen), Phillips Smalley (hra Hagen), Walter Brennan
Kesto: 74 min.
Ensi-ilta: 20.3.1927 / 3.9.1928