Mitkä ovat ihmisen tulevaisuudennäkymät yhteiskunnassa, jossa hänelle ei suoda edes mahdollisuutta parempaan elämään? Jossa kateus ja ennakkoluulot ovat ahdasmielisyyden ja suvaitsemattomuuden lähimmät kumppanit ja jossa perinteiset perhearvot ovat kaikki kaikessa: ilman niitä ihminen – varsinkaan nainen – ei ole mitään. Näistä asioista kertoo kiinalaisen mykkäelokuvan suuriin melodraamoihin lukeutuva Shen nu (engl. The Goddess), joka tuo monin paikoin mieleen japanilaisen mestariohjaaja Kenji Mizoguchin suuret teokset. Shen nun valovoimaisena tähtenä loistaa uskomattoman hienon roolisuorituksen tekevä Ruan Lingyu.
Shen nu on kertomus naisesta, ”Jumalattaresta” (Lingyu), jolle elämällä ei ole paljonkaan annettavaa. Pienen pojan yksinhuoltajana hän hankkii elantonsa prostituutiolla. Hän ajautuu paikallisen gangsterin, ”Pomon” (Zhizhi Zhang) vaikutuspiiriin, jolloin elämä alkaa näyttää entistä lohduttomammalta. Nainen koettaa paeta, mutta ”Pomo” löytää hänet. Lopulta nainen päättää taistella ja tarjota pienelle pojalleen paremman elämän, vaikka oman elämänsä kustannuksella.
Kiinalaisten mykkäelokuvien hankkiminen kotikokoelmiin oli vielä takavuosina varsin vaikeaa, mutta kiitos internetin, dvd:n ja parantuneiden jakeluverkostojen, mahdollisuudet ovat parantuneet huomattavasti. Hyvä niin, sillä muuten Shen nun kaltaisten elokuvahelmien näkeminen olisi suurimmalle osalle harrastajista hyvin vaikeaa, ellei jopa mahdotonta. Kiinalaistuotantoja on saatavilla tällä haavaa kymmenisen elokuvan verran, mutta kenties tulevaisuudessa niitä saadaan enemmän vanhankin mantereen kauppoihin.
Shen nu on väkevä ja värisyttävä draama, joka ei tarjoa henkilöilleen sen enempää kultareunaista pilveä kuin sateenkaaren päästä löytyvää aarrettakaan. Syyttävä sormi osoittaa tässä tapauksessa valtioon, joka ei pidä riittävästi huolta omistaan, vaan jättää elämässään epäonnistuneet yksilöt oman onnensa nojaan. Äidin yritykset tarjota pojalleen kunniallinen tulevaisuus kaatuvat kerta toisensa jälkeen yhteisön vastustukseen: langenneen naisen osa ei ole helppo ja juuri kun hän alkaa poikansa kanssa saada elämänsä raiteilleen, heidät sysätään ulkopuolelle. Keskeisessä kohtauksessa pohditaan, millaisia vaikutuksia yhteiskunnan huono-osaisen läsnäolo aiheuttaa parempiosaisten joukossa.
Elokuvan koskettavin hahmo ei ole Ruanin näyttelemä, sutenöörin kynsiin ajautunut prostituoitu, vaan hänen pieni, äitiään koko sydämestään rakastava poikansa, joka joutuu kärsimään muiden ihmisten halveksuntaa äitinsä ammatin vuoksi. Häntä kiusataan ja hänet sysätään tylysti kaveripiirien ulkopuolelle – ainoa, joka suo lapselle edes hitusen ymmärrystä, on koulun iäkäs rehtori. Lopulta hänenkään valtansa ei riitä, vaan muiden lasten vanhemmat pitävät huolen siitä, että pieni poika erotetaan koulusta. Kun lähes kaikki toivo on mennyttä, rehtori tekee ratkaisun, joka varmistaa pojalle turvallisen tulevaisuuden, vaikka se ei olekaan sellainen, jota sen enempää hän kuin hänen äitinsäkään on suunnitellut. Loppuhuipentuma on tyrmäävä.
Shen nu oli ohjaajansa Yonggang Wun esikoisteos. En tiedä tarkalleen, kenen opissa Wu on ennen ohjaajanuraansa ollut, mutta mistään amatööristä ei ole varmastikaan ollut kyse, sen verran hienosti Wu hallitsee debyytissään elokuvakerronnan eri nyanssit. Hän tallentaa naisen ja pojan kärsimyksen samanlaisella arvokkuudella kuin heidän yhteiset hyvätkin hetkensä. Naapuruston ahdasmielisyyden osoittamiseksi riittää parhaimmillaan vain muutaman kuvan mittainen kohtaus. Myös jaksot, jossa nainen poimii asiakkaita kadulta, ovat tyylikkäästi toteutettuja: milloin näkyy pelkät samaan suuntaan liikkuvat jalat, milloin asiakkaan selkä.
Shen nu on ensikosketukseni kiinalaiseen mykkäelokuvaan, mutta olen varma, että se ei jää viimeiseksi. Hienostunut toteutus, vahvasti hallittu tarina ilman ylimääräistä sentimentaalisuutta ja loistavat roolisuoritukset luovat kokonaisuuden, joka kestää aikaa vielä pitkään – ainakin haluan uskoa niin.
Tuotanto: Lianhua Film Company
Ohjaus: Yonggang Wu
Käsikirjoitus: Yonggang Wu
Kuvaus: Hong Weilie
Lavastus: Yonggang Wu
Näyttelijät: Ruan Lingyu (”Jumalatar"), Zhizhi Zhang (”Pomo”), Keng Li, Tian Jian, Junpan Li, Huaiqiu Tang